Non Fiction

Et Alors?

Waarom de Fransen zo Frans zijn

Joost Houtman & Alain Mouton

nieuw

Et alors? De schampere reactie van wijlen president Mitterand vat volledig waarom de Fransen zo Frans zijn. Mix je ne sais quoi, grandeur, een opmerkelijke relatie tot de eigen taal en vooral ook lossere zeden dan de gemiddelde Europeaan en je komt al een heel eind.
 
Kikkerbillen en schapenkloten; een Frans (on)gemak; de van moord beschuldigde Edith Piaf passeren allemaal de revue van Houtman en Mouton. De auteurs duiken ook de Franse politiek in, waarbij ze menig (presidentiële) kroon ontbloten en koppen doen rollen.
 
Waarom Bernadette niet Maria, maar wel een bos-nimf in Lourdes zag; de Fransen wereldkampioen staken zijn; wat de Pool Frédéric Chopin, de Italiaanse Carla Bruni en de Belg Johnny Halliday zo Frans maakt; wat de echte verhalen achter meesterinbreker Lupin en de graaf van Montecristo zijn; waarom we politieke termen als links en rechts aan de Fransen te danken hebben en waarom meneer Chauvin het chauvinisme en meneer Poubelle de vuilbak uitvond? Et alors
 
JOOST HOUTMAN (1976) beleeft een vrolijke identiteitscrisis. Dat leverde al Bella Figura. Waarom de Italianen zo Italiaans zijn en De Rest is Parking. Waarom de Antwerpenaren zo Antwerps zijn op. Nu werpt hij zich op de verplichte reisbestemming uit zijn jeugd: Frankrijk. Dat doet hij samen met Trendsjournalist ALAIN MOUTON (1972): overdag gefocust op economisch-financieel nieuws en ’s avonds een vat vol politieke en hilarische historische weetjes over… la douce France.


Met de nodige humor en vooral met veel passie leggen de auteurs de essentie van het zoete leven in De Laars bloot. Dat u na het lezen de Italianen iets beter zal begrijpen is zeker. Dat u in een volgend leven als Italiaan wil terugkeren al helemaal.

Je kunt nooit genoeg boeken over Frankrijk in huis hebben.
Bart Van Loo